Sider

torsdag den 2. februar 2012

Kyndelmisse slår sin knude

divider

Det er hvidt herude,
kyndelmisse slår sin knude
overmåde hvas og hård,
hvidt forneden, hvidt foroven,
pudret tykt står træ i skoven
som udi min abildgård.

Det er tyst herude,
kun med sagte pik på rude
melder sig den små musvit.
Der er ingen fugl, der synger,
finken kun på kvisten gynger,
ser sig om og hvipper lidt.

Inderlig jeg længes
efter vår, men vintren strænges,
atter vinden om til nord!
Kom, sydvest, som frosten tvinger,
kom med dine tågevinger,
kom og løs den bundne jord!

Kyndelmisse den 2. februar - egentlig "Kandelabermesse", som er afskaffet
i Danmark  af Struensee 1770 samtidig med afskaffelsen af Hellig 3-Konger.
Kyndelmisse var dagen, da lysene blev velsignet i kirken.
I dag er Kyndelmisse på vej tilbage igen.
Mange kirker holder nu igen gudstjeneste denne dag, eller aftenen før
som en lysfest for Kristus, som sagde:
"Jeg er verdens lys, den som følger mig skal ikke vandre i mørke."
Især er man ved at genindføre den i større bysogne,
ofte som en meditations- eller musikgudstjeneste.
vinter-tag
Det er lyst indenfor i stuen, og jeg har bagt ingefærsmåkager.
Bagefter gør jeg køkkenet ekstra grundigt rent.
Opskriften på kagerne følger i næste indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar