Sider

søndag den 26. juni 2011

’Blåvinge’ - Clerodendrum ugandense

blaavinge

Clerodendrum ugandense ’Blåvinge’ stammer fra Uganda i Afrika og holder utrolig meget af sol.
Planten kan købes fra marts – oktober.
Den findes både som opbundet på bøjler og pyramide-stativ eller som en busk. Den er let og elegant.
Blåvinge (Clerodendrum ugandense) er meget forskellig fra sin mere kendte slægtning skæbnetræ (C. thomsoniae). Med sine yndefulde klaser af klare, blå blomster, der hæver sig over et kraftigt løv, placerer den sig blandt de mest attråværdige blomstrende planter.
Det er en meget lyskrævende plante, der også tåler at stå i direkte sol under forudsætning af, at den vandes rigeligt.
Udtørring tåler den under ingen omstændigheder.
Med hensyn til næring er den ikke specielt krævende, men den har godt af at få tilført lidt næring ved hver vanding fra februar til oktober.
Når blomstringen er afsluttet, klippes planten godt tilbage og kan så overvintre i et køligt men lyst rum, indtil den om foråret forbereder sig til en ny blomstring.
Bladfald under overvintring er ganske normalt.

3 kommentarer:

Lene sagde ...

Hej Vibeke,
Jeg har googlet clerodendrum ugandense, og fandt frem til dig. Jeg fik forærende én i går, og var i tvivl om hvad jeg skulle gøre med den.
Den er på bøjle, og jeg har tænkt mig at vikle den fri og sætte den i en potte i vores væksthus. Hvor meget "kulde" kan den tåle, for jeg har også overvejet at sætte den på vores lune terrasse, men det danske vejr kan jo være ganske lunefuldt.
Håber du har tid og lyst til at svare mig :)
Hilsen
Lene

Lene sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Unknown sagde ...

Hvor kan man købe den, jeg har støvsuget det meste af Fyn for at finde den, uden resultat.
MVH Aida

Send en kommentar